24.02.2022 Президент України підписав Указ № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» з 5:30 24 лютого 2022 року терміном на 30 діб.
Також, 24.02.2022 Президент України Указом №69/2022 постановив оголосити та провести загальну мобілізацію.
Тобто, станом на сьогодні, в Україні запроваджено як воєнний стан так і оголошено загальну мобілізацію, що передбачає право держави (її уповноважених органів) на вилучення майна приватної власності, зокрема і транспортних засобів.
В даному випадку розглянемо питання вилучення транспортних засобів підприємств в умовах запровадження воєнного стану та загальної мобілізації, а саме підстави, порядок такого вилучення, повернення вилучених ТЗ та відшкодування вартості ТЗ.
Щодо транспортних засобів юридичних осіб:
В даному випадку, при запровадженні воєнного стану, та як наслідок оголошення загальної мобілізації, під мобілізацію потрапляють не лише громадяни України а й усі транспортні засоби, що перебувають на військовому обліку. Важливо, що усі транспортні засоби що перебувають у власності юридичних осіб перебувають на військовому обліку.
Згідно даного указу Президента мобілізацію буде проведено на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської. Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
Мобілізація проводиться протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом.
Даним указом також встановлено і залучення транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України. Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України, що здійснюється в обсягах, визначених згідно з мобілізаційними планами.
Так, згідно Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» № 3543-XII від 23.04.2021 (далі – Закон №3543) в Україні діє військово-транспортний обов’язок.
Згідно ст.6 Закону №3543 військово-транспортний обов’язок установлюється з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами і технікою і поширюється в тому числі і на підприємства, установи і організації, у тому числі на залізниці, порти, пристані, аеропорти, нафтобази, автозаправні станції дорожнього господарства та інші підприємства, установи і організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян - власників транспортних засобів.
Порядок виконання військово-транспортного обов’язку визначається Положенням про військово-транспортний обов’язок затверджений Постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 в редакції постанови КМУ від 17.06.2015 № 405 (далі – Положення №405).
Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюються згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. Такий Мобілізаційний план доводиться до підприємства місцевою державною адміністрацією.
Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, Центральним управлінням або регіональними органами Служби безпеки України, відповідним підрозділом Служби зовнішньої розвідки України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.
Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі (форма таких актів затверджена Положенням №405) в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.
Відповідно до п.28 Положення №405 за власною ініціативою власника та за рахунок його коштів може проводитися незалежна оцінка транспортного засобу або техніки шляхом залучення суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання в порядку, визначеному законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. В такому разі в акті приймання-передачі транспортного засобу і техніки зазначається вартість транспортного засобу або техніки, визначена за результатами проведення їх незалежної оцінки.
Дозволимо собі підказати, які такі «інші» відомості про ТЗ, на нашу думку, є необхідними. Це саме ті відомості про ТЗ які передбачені Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 7.09.1998 №1388 (далі – Порядок №1388).
Звісно, це реєстраційні реквізити ТЗ згідно з абзацом п’ятим п. 33 Порядку № 1388: марка (модель), колір, рік випуску, ідентифікаційні номери (двигуна, шасі). Ми вважаємо, що оскільки обговорюване тимчасове залучення ТЗ відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону № 3543 не пов’язане зі зміною власника, то для проведення перереєстрації ТЗ підстав немає (держномери не замінюються), а для підтвердження права військових на володіння і користування цим ТЗ можна оформити на нього тимчасовий реєстраційний талон згідно з абзацом четвертим п. 16 Порядку № 1388.
Хоча навряд чи військові захочуть із цим морочитися, тим більше, що на сьогодні така процедура зовсім не обов’язкова. Якщо власник автотранспорту передає автомобіль в управління іншій особі, цілком достатньо передати разом із ним свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорт).
Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.
Порядок повернення та компенсації завданої шкоди транспортним засобам внаслідок їх залучення під час мобілізації, визначається тим же Положенням №405, а саме пунктами 31-43. Наведемо основні важливі моменти:
- для повернення ТЗ керівники підприємств, установ та організацій звертаються до військового комісаріату за місцем їх залучення з відповідною заявою, в якій зазначається: повне найменування організації; місцезнаходження; реєстраційний номер облікової картки платника податків; реквізити банківського рахунка;
- строки та пункти повернення ТЗ визначаються військовими комісаріатами за погодженням з місцевими держадміністраціями і доводяться до відома керівників підприємств, установ та організацій (але в межах 30-ти календарних днів встановлених Законом);
- командири (начальники) військових частин (підрозділів), керівники установ та організацій військових формувань під час повернення ТЗ зобов’язані забезпечити: технічне обслуговування та заправку пальним в обсягах, що дадуть змогу доставити транспортні засоби і техніку до пунктів повернення із залишком пального після повернення в обсягах, які були на момент передачі; здійснення (у разі потреби) визначення обсягу шкоди, завданої ТЗ; своєчасну доставку транспортних засобів і техніки у визначені пункти повернення;
- ТЗ повертаються з відповідними реєстраційними документами та державними номерними знаками;
- визначення обсягу шкоди, завданої ТЗ здійснюється суб’єктом оціночної діяльності - органом державної влади та органом місцевого самоврядування або судовим експертом за результатами проведення оцінки майна;
- про повернення транспортних засобів і техніки, залучених під час мобілізації, складається акт. До акта про повернення ТЗ додається висновок експерта (експертне дослідження) або звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);
- компенсація шкоди здійснюється за рахунок коштів державного бюджету протягом п’яти наступних бюджетних періодів після оголошення демобілізації та повернення ТЗ;
- строк розгляду заяви - 10 робочих днів з дати її подання (може бути продовжений до 1 місяця);
- за результатами розгляду заяви військовий комісаріат оформляє висновок про здійснення виплати за формою згідно з додатком 8 Положення №405, який підписується військовим комісаром із зазначенням прізвища та ініціалів і скріплюється печаткою. Зазначений висновок складається у трьох примірниках, один з яких передається заявникові, другий - територіальному органу Казначейства, а третій зберігається у військовому комісаріаті;
- військовий комісаріат на підставі такого висновку визначає потребу в коштах, яка враховується Міноборони у бюджетному запиті на наступний бюджетний період після оголошення демобілізації;
- виплата компенсації здійснюється у порядку черговості оформлення висновків;
- у разі коли внаслідок залучення під час мобілізації транспортний засіб або техніка були знищені, їх власнику відшкодовується майнова шкода, визначена за результатами незалежної оцінки, проведеної відповідно до законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність, на дату проведення такої оцінки;
- ТЗ, які були знищені внаслідок їх залучення під час мобілізації, підлягають списанню з балансового обліку підприємств на підставі наданих військовими формуваннями документів, які підтверджують знищення таких транспортних засобів і техніки;
- спори, пов’язані з виплатою компенсації розв’язуються в судовому порядку;
У цьому випадку рекомендуємо заручитися підтримкою одних із найкращих адвокатів України – команди Юридичного агентства "Абсолют". Зателефонуйте за номером
+380677323882, щоб отримати якісну та професійну юридичну допомогу.