Врегулювання процедури компромісу у справах про порушення митних правил

22.06.2022
Юридичні новини

16.06.2022 року вступив в силу Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо адміністративної відповідальності громадян за порушення митних правил» (Закон №6051).

Другим сенатом Конституційного Суду України 21 липня 2021 року ухвалено рішення № 3-р(II)/2021 за наслідками розгляду справи № 3-261/2019(5915/19) за конституційною скаргою Одінцової О.А. щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень абзацу другого статті 471 Митного кодексу України, яким визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окремі положення абзацу другого статті 471 Митного кодексу України, а саме «а у разі якщо безпосередніми предметами правопорушення є товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено або обмежено законодавством України, – також конфіскацію цих товарів». 

Вирішуючи порушені у конституційній скарзі питання, Конституційний Суд України дійшов висновку, що зазначені вище положення абзацу другого статті 471 Кодексу в частині встановлення обов’язкової конфіскації валютних цінностей у сумі, що перевищує еквівалент 10 тисяч євро, як товарів, переміщення яких через митний кордон України обмежено законодавством України, у разі якщо такі товари є безпосередніми предметами правопорушення, не забезпечують справедливого балансу між вимогами публічних інтересів та захистом права власності особи та не узгоджуються з принципом верховенства права. Отже, оспорювані положення статті 471 Кодексу у цій частині суперечать приписам частини першої статті 8, частин першої, четвертої, шостої статті 41, частини першої статті 64 Конституції України.

 Згідно із пунктом другим резолютивної частини зазначеного вище рішення Конституційного Суду України, з метою належного юридичного врегулювання питання адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, визначене статтею 471 Кодексу, втрату чинності положеннями Митного кодексу України, що визнані неконституційними, відтерміновано на 6 місяців із дня ухвалення рішення про їх неконституційність. 

Таким чином, цей законопроект в частині зміни статті 471 Митного кодексу України спрямований на недопущення неврегульованості питання адміністративної відповідальності громадян за порушення порядку декларування товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (в тому числі «зеленим коридором»), з моменту втрати чинності норм Кодексу, визнаними неконституційними відповідно до зазначеного рішення Конституційного Суду України. 

Крім того, Законом пропонується врегулювати питання застосування процедури компромісу у справах про порушення митних правил. Відповідно до частини першої статті 521 Митного кодексу України за відсутності в діях особи, яка вчинила порушення митних правил, ознак кримінального правопорушення провадження у справі про це правопорушення може бути припинено шляхом компромісу. Компроміс полягає в укладенні мирової угоди між зазначеною особою та митним органом, посадова особа якого здійснює провадження у справі. Практика застосування компромісу у справах про порушення митних правил, зважаючи на загальну кількість заведених справ про порушення митних правил, свідчить про те, що дана процедура майже не використовується. 

Так, за 6 місяців 2021 року було заведено 6 983 справи про порушення митних правил, з них усього в 279 випадках було укладено мирову угоду. За аналогічний період 2020 року було заведено 7 246 справ про порушення митних правил, з них усього в 163 випадках було укладено мирову угоду. 

Однією з причин низького рівня використання даного механізму, серед іншого, є встановлене Кодексом обмеження щодо можливості поміщення лише у митні режими знищення або руйнування чи відмови на користь держави товарів, які є безпосередніми предметами порушення митних правил, та можуть підлягати конфіскації згідно з санкцією відповідної статті. У разі ж застосування у таких справах конфіскації за рішенням суду, тягар утримування та знищення таких товарів покладається на державу, що в свою чергу зумовлює додаткові витрати з державного бюджету. 

Законом №6051, з метою стимулювання обрання процедури компромісу та зменшення витрат з державного бюджету, пропонується надати можливість особі, яка вчинила порушення митних правил, поміщувати товари – безпосередні предмети порушення митних правил, у митні режими імпорту або експорту – з обов’язковим дотриманням заходів тарифного та нетарифного регулювання, в тому числі сплатою належних митних платежів, та за умови внесення до державного бюджету коштів в розмірі, що дорівнюють сумі штрафу, передбаченого санкцією відповідної статті Митного кодексу України, із застосуванням коефіцієнту 1, 3.

Більш детально.

До Митного кодексу України (статті 366) внесено зміни та визначено, що початок проходження (проїзду транспортними засобами особистого користування) громадянином каналом, позначеним символами зеленого кольору ("зелений коридор"), є декларуванням шляхом вчинення дій цим громадянином про те, що переміщувані ним через митний кордон України товари не підлягають письмовому декларуванню, оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони та/або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території. Таке декларування свідчить про факти, що мають юридичне значення.  Громадяни, які проходять (проїжджають транспортними засобами особистого користування) через "зелений коридор", звільняються від подання письмової митної декларації. Звільнення від подання письмової митної декларації не означає звільнення від обов’язку дотримання порядку переміщення товарів через митний кордон України та від адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених цим Кодексом.

Також,  зазнала змін і стаття 471 Митного кодексу України, відповідно до якої недекларування валютних цінностей, що переміщуються громадянами через митний кордон України, в сумі, що перевищує дозволену законодавством України для їх переміщення без письмового декларування, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 20 відсотків суми, що перевищує дозволену законодавством України для переміщення валютних цінностей без письмового декларування, згідно з офіційним курсом Національного банку України на день вчинення порушення митних правил.

Недекларування товарів (крім зазначених у частинах першій та/або третій цієї статті), що переміщуються через митний кордон України громадянами, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 30 відсотків вартості цих товарів.

Недекларування товарів (крім валютних цінностей), що підпадають під встановлені законодавством заборони та/або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території та які переміщуються громадянами,- тягне за собою накладення штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією таких товарів або без такої.

Примітка. Недекларуванням у цій статті вважається незаявлення громадянином за встановленою формою точних та достовірних відомостей, перелік яких визначений цим Кодексом, про товари, які переміщуються (пересилаються) таким громадянином через митний кордон України (у тому числі при проходженні (проїзді) ним каналом, позначеним символами зеленого кольору ("зелений коридор").
 

Компроміс у справі про порушення митних правил наразі передбачений за умовами мирової угоди. Особа, яка вчинила порушення митних правил, у визначений у мировій угоді строк, який не може перевищувати 30 днів, зобов’язана:

1) внести до державного бюджету кошти в розмірі, що дорівнює сумі штрафу, передбаченого санкцією відповідної статті цього Кодексу;

2) у разі якщо санкцією відповідної статті цього Кодексу передбачена конфіскація товарів, транспортних засобів - безпосередніх предметів порушення митних правил, помістити такі товари, транспортні засоби у митний режим:

а) відмови на користь держави, або

б) знищення або руйнування - у тому числі якщо за висновком митного органу зазначені товари, транспортні засоби не можуть бути поміщені у митний режим відмови на користь держави або випущені у вільний обіг, або

в) імпорту або експорту - з обов’язковим дотриманням заходів тарифного та нетарифного регулювання, в тому числі сплатою належних митних платежів. При цьому до розміру коштів, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, застосовується коефіцієнт 1,3.

Транспортні засоби, що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України поза митним контролем, а також товари та/або транспортні засоби із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України, можуть бути поміщені виключно в митний режим відмови на користь держави чи знищення або руйнування;

За умовами мирової угоди митний орган зобов’язаний припинити провадження у справі про порушення митних правил щодо особи, яка вчинила порушення митних правил, та здійснити митне оформлення задекларованих нею товарів, транспортних засобів відповідно до заявленого митного режиму.

Враховую вищевикладене, ведення в дію Закону №6051 та реалізація його норм забезпечить приведення положень статті 471 Митного кодексу України у відповідність із Рішенням Конституційного Суду України від 21.07.2021 № 3-р(II)/2021. Врегулювання процедури компромісу у справах про порушення митних правил стимулюватиме обрання такої процедури, та матиме наслідком збільшення обсягу укладення мирових угод, що позитивно вплине на доходи бюджету.



Матеріал по темі
В Україні ратифіковано Європейську конвенцію про скасування легалізації документів, складених дипломатичними агентами чи консульськими посадовими особами
детальніше
2022-08-08 09:00:00
|
Юридичні новини
Засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки
детальніше
2022-08-02 09:00:00
|
Юридичні новини
Виконання договорів про надання рекламних послуг у соціальних мережах: позиція ВС
детальніше
2022-07-19 14:28:00
|
Практика ВС
Захист військовослужбовців від колекторів: Верховна Рада прийняла за основу новий законопроект
детальніше
2022-07-11 14:15:00
|
Юридичні новини
Зміни законодавства щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб
детальніше
2022-07-01 11:50:00
|
Юридичні новини
З 16 липня сайти українських компаній повинні завантажуватися українською мовою за замовчуванням
детальніше
2022-06-20 12:05:00
|
Юридичні новини