Посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху

30.03.2021
Юридичні новини

17 березня 2021 року набув чинності Закон № 1231-IX щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху.  Закон було ухвалено 16 лютого з багатьма правками. Кінцевий офіційний текст опубліковано в «Голосі України» 16 березня.  Цим законом розширено перелік підстав для зупинки,  а також внесені зміни до ПДР й додатково регламентовано дії водія на випадок зупинки ТЗ.
 

Так, розглядаючи приписи нормативно-правових актів, що врегульовують правовідносини пов’язані із зупинкою ТЗ на вимогу працівника поліції  в їх  сукупності, необхідно відмітити наступне.
 

ЗУ «Про дорожній рух»

Ст. 16 зобов’язує водія  виконати зупинку на вимог поліцейського  та надає право знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище й посаду цієї особи.

Ст. 52 визначає, що контроль у сфері безпеки дорожнього руху здійснюється Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, Національною поліцією, іншими спеціально уповноваженими на те державними органами (державний контроль), а також міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий контроль).
 

Розділ 2 Правил Дорожнього руху  також встановлює п.2.4. обов’язок для водія – на вимогу поліцейського  зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також  пред'явити для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1.

Підпунктами «в» і «г» пункту 2.14 розділу 2 Правил передбачено право водія знати причину зупинки, перевірки та огляду транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також її прізвище і посаду; вимагати від особи, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом та зупинила транспортний засіб, пред'явлення посвідчення її особи.
 

Приписи статті 35 Закону України «Про національну поліцію» з відповідними змінами передбачають чіткий перелік підстав для зупинення транспортного засобу поліцейським.
 

Так,  поліцейський МОЖЕ зупиняти транспортні засоби у разі:

  1. якщо водій порушив Правила дорожнього руху;
  2. якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
  3. якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;
  4. якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;
  5. якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
  6. якщо необхідно залучити водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським, або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
  7. якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху;
  8. якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
  9. порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
  10. якщо зупинка транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передачі у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.
     

Та поліцейські,  окрім перерахованих вище підстав, ЗОБОВ’ЯЗАНІ  зупинити транспортний засіб у разі:

  1. відсутності номерного знаку на транспортному засобі або наявності номерного знаку, який не відповідає встановленим вимогам, закріпленні знаку не у встановленому для цього місці, закриттю іншими предметами чи у разі забруднення, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів;
  2. наявності даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
  3. проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування й керування транспортним засобом, документів на транспортний засіб.
     

Дії та права ВОДІЯ після виконання вимоги працівника поліції України про зупинку

  1. Водій має право отримати відомості  про особу, що його зупинила – співробітник Національної поліції України зобов’язаний привітатися, назвати свою посаду, звання тa прізвище. Та водій мaє прaво впевнитися в нaявності посвідчення у співробітника Національної поліції України, при чому, мaти реaльну здaтність й право переписати aбо іншим чином зафіксувати дані з посвідчення (стaття 18 Зaкону Укрaїни «Про Національну поліцію»).
  2. Водій мaє прaво знaти та йому повинні чітко роз’яснити причину зупинки – співробітник Національної поліції України зобов’язaний нaзвaти причину зупинки трaнспортного зaсобу (стaття 16 Зaкону Укрaїни «Про дорожній рух») і суть скоєного правопорушення, якщо таке мало місце (ч.2 ст.35 ЗУ “Про Національну поліцію”).
  3. Водій мaє прaво не дaвaти ніяких пояснень співробітнику Національної поліції України. Крім того, у водія немaє обов’язку відповідaти нa питaння «Куди і звідки їдете?», «Який був знaк?», «Чи читaли пункт … прaвил?» тa ін. (стaття 63 Конституції Укрaїни).


У випадку подання сигналу про зупинку Водій зобов'язаний:

  • зупинити транспортний засіб з дотриманням вимог Правил дорожнього руху;
  • тримати руки в полі зору поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України і не виходити з транспортного засобу без дозволу;

а також, на вимогу поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху:

  • пред'явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія відповідної категорії, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – страховий поліс  АБО  електронні документи;
  • вийти з транспортного засобу.

 

Матеріал підготовлений юристами відділу судової практики Юридичного агентства «Абсолют»



Матеріал по темі
Умови розголошення конфіденційної інформації про здоров'я: позиція ВС
детальніше
2022-08-04 09:00:00
|
Практика ВС
Стягнення з України відшкодування будь-якої шкоди можливе за умови, що суд установив протиправність діяння саме нашої держави – ВП ВС
детальніше
2022-06-15 13:09:00
|
Юридичні новини
Правова позиція ВС: Дозвіл на розробку проєкту землевідведення треба надавати всім, хто звернувся
детальніше
2022-05-30 11:16:00
|
Юридичні новини
Правова позиція ВС: у яких випадках акціонерне товариство зобов’язане складати перелік акціонерів
детальніше
2022-05-19 10:21:00
|
Практика ВС
Правова позиція Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду згідно з Постановою від 10 грудня 2020 року у справі № Н/806/5655/13-а щодо можливості віднесення актів державного виконавця про передачу предметів стягувачу до нововиявлених обст
детальніше
2021-11-24 09:56:00
|
Практика ВС
Правова позиція Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду згідно з постановою від 12 листопада 2020 року у справі № 804/2223/17 щодо правової природи нововиявлених обставин
детальніше
2021-10-18 09:39:00
|
Практика ВС