Правове врегулювання торгівлі через Інтернет

19.07.2019
Статті

Останніми роками досить поширеною стала торгівля товарами через Інтернет. Це є зручним як для продавця, так і для покупця.
 

Основи правового регулювання діяльності Інтернет-магазину надзвичайно важливо знати, у першу чергу власникам, які повинні забезпечувати виконання законних вимог в ході організації торгівлі.
 

Така правова обізнаність допоможе запобігти виявленню можливих порушень в ході перевірки контролюючими органами діяльності такого магазину.
 

Законодавчі норми


Сфера відносин щодо здійснення купівлі-продажу товарів через Інтернет урегульована нормами законодавства України, зокрема, положеннями Закону України «Про електронну комерцію», що встановлює порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-телекомунікаційних систем та визначає права і обов’язки учасників відносин у сфері електронної комерції.
 

Крім того, діяльність щодо купівлі-продажу товарів Інтернет-магазинами регулюється положеннями Конституції України (право на підприємницьку діяльність), Господарського та Цивільного кодексів України, Законів України «Про захист прав споживачів», «Про рекламу», «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», «Про захист персональних даних», тощо.
 

Закони України «Про електронну комерцію», «Про захист прав споживачів» визначають, що на сайті Інтернет-магазину у загальному вільному доступі для необмеженого кола осіб повинна бути розміщена певна інформації (відомості), а саме:
 

  • повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця;
     
  • адреса підприємства або місце реєстрації та місце фактичного проживання ФОП;
     
  • адреса електронної пошти та інших засобів зв’язку;
     
  • ідентифікаційний код для юридичної або фізичної особи-підприємця;
     
  • якщо діяльність передбачає отримання ліцензії (наприклад, торгівля лікарськими засобами, алкоголем, тощо) – необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серія, номер, строк дії та дата видачі;
     
  • порядок прийняття претензій покупця до продавця у разі їх виникнення;
     
  • порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (невключення) певних податків у вартість товару;
     
  • основні характеристики товару (детальний опис усіх характеристик та якостей, фотознімки, тощо) та необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору покупцем;
     
  • інформація про вартість, умови оплати та порядок доставки товару;
     
  • гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції (у більшості випадків на товари, придбані в Інтернет-магазині, поширюється така ж гарантія від виробника, як і на продукцію у звичайних магазинах);
     
  • інші умови поставки або виконання договору (у разі їх наявності);
     
  • мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції;
     
  • період прийняття пропозицій (якщо продавець закуповує і постачає товар тільки під конкретне замовлення);
     
  • порядок розірвання договору.
     

Така інформація повинна бути доведена до покупця до моменту укладення електронного договору (формування запиту на купівлю обраного товару).
 

Адміністративна відповідальність


У разі ненадання (не розміщення на сайті) такої інформації власник Інтернет-магазину-суб’єкт підприємницької діяльності може нести адміністративну відповідальність за, зокрема:
 

  • відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця (у випадках, визначених Законом України «Про електронну комерцію») – у розмірі тридцяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85,00 грн.), а у разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, – у розмірі п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85,00 грн.);
     
  • відмову у наданні громадянам-споживачам необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товари (роботи, послуги), їх кількість, якість, асортимент, а також про їх виробника (виконавця, продавця) – накладення штрафу у розмірі від одного до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17,00 грн. до 170,00 грн.);
     
  • надання недостовірної інформації про продукцію, в разі якщо ця інформація не зашкодила життю, здоров'ю та майну споживача – штраф від десяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170,00 грн. до 850,00 грн.).
     

Зауважую, що у статті наведені загальні вимоги, які поширюються на класичні Інтернет-магазини із типовою схемою реалізації товарів.