29 січня у «Mercure Kyiv Congress Hotel» пройшов семінар «Публічні закупівлі. Лайфхаки», організований «Лігою антітрасту» – першою незалежною комунікаційною платформою, яка об’єднує експертів в сфері антитрасту та закупівель.
Заради отримання унікальних знань від справжніх експертів захід відвідали не тільки керівники бізнесу, постачальники, юристи та адвокати, а й досвідчені закупівельники.
__________________________
В ході семінару учасники дізналися цінну інформацію від досвідчених спікерів, а саме:
- про нові положення в законодавстві про публічні закупівлі, які почнуть працювати вже з 19 квітня 2020 року;
- про нові можливості у сфері закупівель для учасників;
- як перемагати не тільки у тендерах, а й у залі засідань тендерної колегії АМКУ;
- як ефективно працювати з «Prozorro market»;
- як діяти добросовісним учасникам тендерів при виявленні факту змови та як відшкодувати збитки;
- алгоритм отримання успішних валютних контрактів за межами України.
__________________________
Семінар розпочався з привітання Олекси Шалайського, засновника «Наших грошей», який ознайомив учасників з програмою та передав слово спеціальному гостю – заступнику міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Світлані Панаіотіді (держуповновноважена АМКУ у 2015 – 2019 рр.).
Виступаючи перед учасниками, заступник міністра зробила акцент на важливості отримання знань у сфері закупівель: «Ми багато працювали над тим, щоб логіка рішень органу оскарження була зрозумілою. Тож звертайтесь за поясненнями та порадами до спікерів – у них безцінний досвід, отриманий в Антимонопольному комітеті України».
Деталі виступів спікерів
Тетяна Лісовська, керівник напрямку електронні публічні закупівлі проекту USAID, UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах», детально розповіла про нові положення в законодавстві про публічні закупівлі, які почнуть працювати вже з 19 квітня 2020 року, а також:
- зробила акцент на нововведеннях, пов’язаних з імплементацією Угоди про асоціацію з ЄС та про принципи їх застосування на практиці;
- ознайомила учасників семінару з методикою застосування положення про аномальну низьку ціну та можливість застосування нецінових критеріїв під час закупівлі;
- розповіла про Prozorro market (електронний каталог) – принципи відбору до каталогу учасників, порядок розміщення товару та здійснення замовлення замовником.
Наталія Заєць, одна з найдосвідченіших консультантів з публічних закупівель в Україні з практичним досвід роботи понад 17 років, к.е.н., розповідала слухачам про перезавантаження сфери закупівель, а точніше – про нові можливості для учасників.
«Зміна переліку підстав для відхилення тендерних пропозицій заклала підґрунтя для створення вимог тендерної документації у відповідних межах. Замовники більше не мають можливості відхиляти учасників на підставі їх невідповідності «надуманим» вимогам. Підстави для відхилення тендерних пропозицій конкретизовані і вичерпні, що створює обмежуючі рамки для замовників. Ці норми є вичерпними та імперативними і не передбачають виключень.
Водночас, такі умови дозволяють учасникам процедур закупівель, при підготовці тендерних пропозицій, чітко орієнтуватись у ситуаціях, що можуть призвести до їх відхилення. Це має в рази збільшити конкуренцію та підвищити довіру учасників публічних закупівель до цієї сфери. А також, вимагає професіоналізації працівників учасників, що готують тендерні пропозиції, адже підстави для відхилення сформовані з огляду на норми усього Закону, а отже вимагають його досконалого знання», – зазначила Наталія Заєць під час своєї доповіді.
Олександр Шатковський, один з найдосвідченіших спікерів у сфері закупівель в Україні, консультант Європейського банку реконструкції та розвитку, у своєму виступі:
- деталізував нові інструменти електронного аукціону, спрямовані на якість та ефективність результату закупівлі;
- презентував механізм публічно-приватного партнерства/концесій, як дієву й деколи ефективнішу альтернативу класичному витрачанню бюджетних коштів на закупівлі;
- розповів, де бізнесу можна шукати та знаходити успіх й валютні контракти за межами України.
Секретами перемоги не тільки у тендерах, а й у залі засідань тендерної колегії АМКУ, поділилася з учасникам семінару Агія Загребельська, Competition&public procurement експерт, член Колегії з розгляду скарг у сфері закупівель, державний уповноважений АМКУ (2015 – 2019 рр.).
Якщо запропонували замовнику найкращий товар за найбільш економічно вигідною вартістю, але Вас дискваліфікували, або замовник обрав переможцем конкурента, товар якого не відповідає якісним вимогам замовника:
- будьте готові зустрітись із замовником-порушником;
- готуйте скаргу та подавайте її до тендерної колегії АМКУ.
Колегія – це унікальна можливість за 15 робочих днів отримати результат. Держава створила колегію саме для захисту Ваших прав та інтересів.
Анна Артеменко, Competition&public procurement експерт, член Колегії з розгляду скарг у сфері закупівель, державний уповноважений АМКУ (2015 – 2019 рр.), дала чіткі та конкретні настанови, як діяти добросовісним учасникам тендерів, якщо вони виявили факт змови, а також:
- розповіла про види тендерних змов;
- галузеві характеристики, які можуть сприяти тендерній змові;
- роз’яснила всі аспекти проходження кейсу (від написання заяви про порушення у вигляді спотворення результатів торгів до прийняття АМКУ за результатами розгляду справи);
- акцентувала увагу учасників на можливості відшкодування збитків, спричинених змовою, та праві на подання заяви про звільнення від відповідальності.
Про корисні ІТ-інструменти для публічних закупівель розповіли Микола Смірнов, Public procurement експерт, партнер ЮК «Правое Дело», співзасновник «Clarity App», та Ярослав Гарагуц, засновник «Clarity Project», співзасновник і партнер «Clarity App», а саме:
- як швидко і де саме можна знайти практику АМКУ щодо оскарження закупівель (ця інформація допомагає учасникам ефективніше захищати свої права під час участі у тендерах);
- як слід використовувати систему «Clarity Project» для того, щоб знайти потрібні закупівлі, проаналізувати замовника або учасника та виявити змову або іншу зраду на закупівлях.
Юрій Ніколов, співзасновник видання «Наші гроші», першого профільного ЗМІ в сфері закупівель та антитрасту, провів учасникам семінару майстер-клас по спілкуванню з медіа та надав практичні поради, як краще викласти свою історію аби зацікавити журналістів.
На завершення семінару всі учасники мали змогу задати свої питання спікерам та отримати практичні поради.
Юридичне агентство «Абсолют» виступило експертним партнером Семінару «Публічні закупівлі. Лайфхаки». Сподіваємось, що всі учасники семінару отримали корисну інформацію та дієві поради від експертів.