В результаті проведення судової реформи, яка почалася з прийняттям у червні 2016 року Закону України «Про судоустрій і статус суддів», створено новий судовий орган – Верховний Суд.
З дня початку роботи Верховного Суду припинив свою діяльність Верховний суд України, який раніше очолював ієрархію чотирирівневої судової системи, а також Вищий господарський суд України.
Верховний Суд – це вищий суд в трирівневої системи судоустрою, в складі якого функціонують:
- Велика палата Верховного Суду;
- Касаційний адміністративний суд;
- Касаційний кримінальний суд;
- Касаційний цивільний суд.
Верховний Суд наділений певними повноваженнями, серед яких найбільш актуальним і затребуваним є розгляд касаційних скарг на судові рішення нижчих інстанцій в порядку касаційного провадження.
Верховний Суд – остання інстанція у відновленні порушених прав
Право касаційного оскарження – це можливість додаткової перевірки законності та обґрунтованості рішень суду першої або апеляційної інстанції. Дане право реалізується за допомогою подачі письмової скарги й процесуальних дій, пов'язаних з її подачею.
Перегляд судових рішень в касаційному порядку - ще одна ланка у відновленні порушених прав та охоронюваних Законом інтересів.
Право кожного на справедливий розгляд його справи судом, передбачено пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини й основних свобод і гарантовано статтею 9 Конституції України.
Також, одним з головних принципів судочинства, який визначено Конституцією України, є забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішень судів. Але виключно у випадках, встановлених законом, тому що реалізація конституційного права на касаційне оскарження судового рішення ставиться в залежність від положень чинного процесуального законодавства, що постійно змінюється в результаті проведення судових реформ.
Особливості права на касаційне оскарження
Зміни, внесені до Господарського процесуального кодексу України, спрямовані на обмеження кола справ, рішення по яких можуть бути оскаржені в касаційній інстанції.
1. Господарський процесуальний кодекс містить переліки справ, що не підлягають касаційному оскарженню (ч. 3 ст. 287 нової редакції ГПК).
Касаційному оскарженню не підлягають судові рішення по малозначних справах (справах незначної складності).
Незначні – це справи, в яких ціна позову не перевищує 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (до 210 200 грн), а також справи незначної складності з ціною позову до 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (до 1 051 000 грн),, які визнані судом малозначними.
Іншими словами, розгляд малозначних категорій справ буде завершуватися на стадії розгляду справи апеляційною інстанцією, і тільки більш складних – на рівні касації.
2. Введено обмеження щодо підстав для подання касаційної скарги.
Відповідно до ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, виключно у таких випадках:
- якщо суд апеляційної інстанції в оспорюваному судовому рішенні застосував норму права без урахування виведення Верховного Суду по аналогічних правовідносинах, крім випадків наявності постанови Верховного Суду про відступ від такого висновку;
- якщо в касаційній скарзі обґрунтовано мотивована необхідність відступу від укладення Верховного Суду в аналогічних правовідносинах, яка була застосована судом апеляційної інстанції в оспорюваному судовому рішенні;
- якщо відсутній висновок Верховного Суду з питання застосування норми права в аналогічних правовідносинах.
Таким чином, навіть якщо право на касаційне оскарження законодавцем збережено, суд касаційної інстанції може відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо визнає касаційну скаргу і підстави її подачі необґрунтованими.
На практиці зустрічалися випадки, коли в деяких визначеннях Верховного Суду про відмову у відкритті касаційного провадження не наводилися ніякі конкретні підстави для такої відмови, а містилися лише загальні формулювання, що складаються з декількох пропозицій.
Перспективи касаційного оскарження
Підготовка самої касаційної скарги, а також оцінка перспектив касаційного оскарження покладається на адвокатів.
Досвідчений адвокат-практик може домогтися або навіть уникнути необхідності касаційного перегляду судового рішення.
У штаті юридичної агенції «Абсолют» працює понад 45 професійних юристів і адвокатів з більш ніж 15-річним практичним досвідом у всіх сферах юридичних практик.
Адвокати ЮА «Абсолют» ефективно представляють інтереси клієнтів у всіх інстанціях, повністю супроводжують судовий процес і окремі його стадії, у т.ч. перегляд судових рішень в порядку касаційного провадження.
Мінімізація корупційних ризиків
Незважаючи на внесені законодавчі зміни, головне завдання судової реформи – мінімізація корупційних ризиків при судовому розгляді справ, ще не досягнута. Такі ризики особливо відчутні на рівні двох перших судових інстанцій.
Тому, нам залишається сподіватися на справедливість і неупередженість суддів апеляційних судів, а також на високий професіоналізм адвокатів (юристів), здатних переконати і довести свою позицію в судах на рівні перших двох ланок. Це ще раз підтверджує зростання рівня відповідальності адвоката.
Фактично, адвокат не має права на помилку.
Однак, подивимося на внесення зміни з іншого боку.
Очевидно, що справи незначної складності будуть завершуватися на стадії апеляції (з огляду на викладені зміни в процесуальному законодавстві) і в цьому бачиться певний позитив.
Адже раніше, в більшості справ при перегляді в касаційному порядку, можна було розраховувати на «нове коло», тобто скасування судового рішення з метою направлення справи на новий розгляд. Це часто призводило до зловживань своїми процесуальними правами – свідомого затягування розгляду справи на роки.
Нові зміни в законі істотно знизили можливість такого зловживання.
На закінчення вищевикладеного, зазначимо – не слід нехтувати допомогою професійних юристів на початковій стадії судового розгляду.
Своєчасно розпочатий юридичний супровід справи мінімізує витрати Клієнта і значно підвищує шанси на потрібний Клієнту результат.