Реформа містобудування: корупційні ризики законопроекту

07.10.2021
Юридичні новини
Якщо подивитися на галузь містобудування, то можна сказати, що тут корупція протягом багатьох років діяла у двох напрямках: обмежити те, що дозволено і дозволити те, що заборонено.
 
Через це добропорядні забудовники отримують відмови, а непорядні – всі необхідні дозволи на будівництво.
 
У парламенті зареєстрований законопроект № 5655, який спрямований на вирішення першої проблеми і, в той же час, ще більше посилює другу.
 
Так, завдяки впровадженню Єдиної державної електронної системи в сфері будівництва всі дозволи на проведення будівельних робіт тепер будуть генеруватися автоматично. Критерієм для цього послужить наявність необхідної документації.
 
У свою чергу акт про введення об'єкта в експлуатацію повинен підтверджуватися підписами всіх задіяних осіб: підрядника, архітектора, інженера. Цим самим вищезгадані особи беруть на себе відповідальність у разі виявлення будь-яких порушень.
 
Процес автоматизації повинен спростити життя саме добропорядним забудовникам, які слідують букві закону.
 
Недоброчесним же забудовникам нововведення в деякому роді сприяють, оскільки тут можна виділить ряд корупційних ризиків:
 
1. Надмірне звуження предмета контролю під час видачі дозволів. Документи на будівництво не будуть перевірятися на відповідність містобудівної документації або будівельним нормам. Система буде тільки аналізувати, є запитуваний документ чи ні. Також не будуть аналізуватися вихідні дані (містобудівні умови та обмеження). Таким чином, отримавши потрібний документ, система дасть зелене світло для всіх подальших дій.
 
2. Конфлікт інтересів при здійсненні контролю за будівництвом. Нововведення передбачають створення нового інституту – уповноважених осіб з містобудівного контролю. Це будуть приватні контролери, яких забудовник самостійно повинен найняти за контрактом. Однак такі юридичні особи будуть діяти в умовах конфлікту інтересів, оскільки їх безпосереднім роботодавцем буде забудовник, зацікавлений у результатах контролю.
 
3. Нечітке визначення підстав для позбавлення сертифікатів відповідальних виконавців. Усі залучені в процесі будівництва фахівці будуть залежати від забудовника. Це створює ризик для них стати частиною корупційних схем. Цьому міг би запобігти ефективний механізм позбавлення таких фахівців сертифікатів, однак законопроектом чітких норм подібного характеру не передбачено.
 
4. Невизначеність механізму притягнення до відповідальності. Скарги щодо діяльності фахівців будуть розглядатися в довільному порядку, оскільки послідовності дій закон не встановлює.
 
5. Надмірна складність процедури укомплектування органу нагляду фахівцями у сфері містобудування, а також невизначеність у його фінансуванні.
 
6. Наявність можливості у чиновників самостійно приймати рішення щодо послідовності проведення перевірок будівництва, коли мова заходить про містобудівний контроль. Система буде називати чиновнику об'єкти, які вона вважає потрібно перевірити. А коли і куди йти посадова особа буде обирати на свій розсуд.
 
7. Введення обтяжливих для суб'єктів господарювання вимог, які стосуються розміру лімітів страхових виплат. Щоб здійснювати свою діяльність, уповноважені особи повинні укласти договір страхування цивільно-правової відповідальності на 3 млн євро для об'єктів, які належать до класу СС2 і на 5 млн євро для об'єктів СС3.
 
Таким чином, законопроект потребує доопрацювань, які допоможуть запобігти наступу корупційних ризиків або хоча б зведуть їх до мінімуму.


Матеріал по темі
Стягнення з України відшкодування будь-якої шкоди можливе за умови, що суд установив протиправність діяння саме нашої держави – ВП ВС
детальніше
2022-06-15 13:09:00
|
Юридичні новини
Правова позиція ВС щодо отримання ліцензії на право зберігання пального для власних потреб
детальніше
2022-06-03 12:13:00
|
Практика ВС
Правова позиція ВС: Дозвіл на розробку проєкту землевідведення треба надавати всім, хто звернувся
детальніше
2022-05-30 11:16:00
|
Юридичні новини
Правова позиція ВС: у яких випадках акціонерне товариство зобов’язане складати перелік акціонерів
детальніше
2022-05-19 10:21:00
|
Практика ВС
ВС: Закриття провадження і передача справи до іншого суду не є підставою для скасування заходів забезпечення позову
детальніше
2022-05-13 11:50:00
|
Практика ВС
Правова позиція ВС щодо представлення інтересів держави прокурором
детальніше
2022-05-09 11:58:00
|
Практика ВС