Програма LIFE є інструментом в ЄС для фінансування проектів захисту довкілля та кліматичних заходів, яка працює з 1992 року та співфінансує понад 5 500 проектів у ЄС та за його межами. Програма LIFE підтримує державні органи, неурядові організації та приватні суб’єкти, особливо малі та середні підприємства, у переході до сталої, енергоефективної, відновлюваної, кліматично нейтральної та стійкої економіки, тим самим сприяючи її сталому розвитку.
У 2021 році Україна була включена до переліку країн, для яких є доступним фінансування та відкрита можливість подачі проектів до Програми LIFE.
Проект Закону України розроблено Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України відповідно до положень частини шостої статті 9 Закону України «Про міжнародні договори України». Прийняття Закону України дозволить ратифікувати Угоду, що забезпечить набуття Україною асоційованого членства у Програмі LIFE та сприятиме реалізації спільних проектів у рамках Програми LIFE. Угода була підписана 24 червня 2022 року в м. Києві та 13 липня 2022 року у м. Празі.
20.09.2022 року Верховною Радою України прийнято Закон про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у Програмі ЄС LIFE – Програмі дій з довкілля та клімату.
Практичне значення і мета зазначеного вище Закону полягають у тому, що його прийняття Верховною Радою України забезпечить виконання необхідних внутрішньодержавних процедур щодо набрання чинності Угодою між Україною та Європейським Союзом про участь України у Програмі ЄС LIFE - Програмі дій з довкілля та клімату (далі – Угода, Програма LIFE) та сприятиме переходу до сталої, кругової, енергоефективної, кліматично нейтральної та стійкої економіки, захисту і покращенню якості довкілля.
Реалізація проекту Закону України потребуватиме бюджетного фінансування для забезпечення сплати щорічних внесків від України за участь у Програмі LIFE та здійснюватиметься за рахунок додаткових видатків із загального фонду Державного бюджету України за бюджетною програмою КПКВК 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля».
Видатки у 2021 році не потребувалися. Фінансування завдань Програми LIFE у 2022 році не передбачається. Крім того, представники Європейської комісії висловили готовність переглянути суму фінансового внеску для України у 2023 році, зокрема питання його зменшення або звільнення від сплати такого фінансового внеску.
Фінансовий внесок України до Програми LIFE визначається щорічно пропорційно та додатково до наявної щорічної суми в бюджеті Європейського Союзу для асигнувань, необхідних для управління, виконання та функціонування Програми LIFE.
Фінансова модель нарахування цих внесків від України за участь у Програмі LIFE визначена:
- у статті 3 та статті 4 Угоди;
- у Додатку І до Угоди «Правила, що регулюють фінансовий внесок України до Програми LIFE (2021-2027)»;
- у Додатку ІІ до Угоди «Раціональне фінансове управління. Розділ 1. Захист фінансових інтересів та стягнення».
Відповідно до Угоди загальний внесок від України для Програми LIFE є сумою операційного та членського внески.
Приєднання до Програми LIFE дозволить зробити внесок у перехід до сталої, кругової, енергоефективної, кліматично нейтральній та стійкої економіки, заснованої на відновлюваній енергетиці, а також до захисту, відновлення і покращення якості навколишнього природного середовища, атмосферного повітря, води та ґрунтів, зупинення втрати біорізноманіття, боротьби з деградацією екосистем.
За прогнозами реалізація даного Закону України матиме позитивний вплив на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави; розвиток регіонів, підвищення спроможності територіальних громад, рівень зайнятості населення, покращення стану здоров’я населення, екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами.