Банкрутство фізичної особи

Банкрутство фізичних осіб: етапи і особливості процедури

банкрутство фізичної особи 	банкрутство фізичної особи в укрїні 	банкрутство фізичної особи ціна банкрутство фізичної особи підприємця банкрутство фізичної особи 2020 банкрутство фізичної особи банкрутство фізичних осіб банкрутство фізичної особи підприємця банкрутство фізичної особи банкрутство фізичної особи цивільне право банкрутство фізичної особи судова практика

Якщо раніше при банкрутстві йшлося тільки про юридичних осіб, то на сьогоднішній день можливо і банкрутство фізичних осіб в Україні в 2020 році.Поки що це досить-таки складна процедура, так як з'явилася вона лише з минулого року. Пов'язано це зі змінами законодавства, які довго розроблялися, і, нарешті, з жовтня 2019 року набули чинності. В результаті стала затребуваною і така професія, як адвокат з банкрутства фізичних осіб, послуги якого надає наше юридичне агентство.

Закон про банкрутство фізичних осіб

В жовтні 2018 року було прийнято Кодекс України про процедури банкрутства. Законодавці зробили такий крок, тому як попередня процедура регулювання банкрутства дозволяла боржникам знаходити лазівки, щоб ухилятися від виконання своїх зобов'язань перед кредиторами. Даний процес був дуже тривалим і малоефективним.

Новий кодекс передбачає введення декількох новел:

  • спрощення процедури ініціювання банкрутства;
  • зміна порядку голосування кредиторами на зборах кредиторів;
  • встановлення нових стандартів відповідальності керівника боржника;
  • скорочення термінів розгляду справ;
  • забезпечення можливості визнання недійсності будь-яких угод боржника протягом трьох років, що передують відкриттю процедури банкрутства.

Весь норматив складається з чотирьох книг, остання з яких присвячена відновленню платоспроможності саме фізособи. Законопроект про банкрутство фізичних осіб розроблявся багато років. Його появі послужило розуміння законодавцями необхідності надати допомогу учасникам кредитного ринку.

Процедури неплатоспроможності ФОПа і фізособи ідентичні. Це пов'язано з тим, що ФОП відповідає за свої борги усім майном, яке перебуває у власності фізичної особи. Аналіз принципів, закладених в основу нового кодексу, дозволяє спостерігати зміщення акцентів від безпосередньо самої процедури банкрутства до заходів щодо його запобігання.

Банкрутство фізичних осіб - покрокова інструкція

Процедура банкрутства фізичної особи в Україні складається з наступних етапів:

  1. Подача заяви. Слід зазначити, що ініціювати таку процедуру може виключно саму фізичну особу.
  2. Призначення арбітражного керуючого. На 120 днів на майно боржника накладається мораторій на виплату боргів.
  3. Протягом 30-ти днів кредитори пред'являють свої вимоги до боржника. Суд може розглянути вимоги кредиторів протягом 60 днів з моменту відкриття справи.
  4. Протягом 120 днів, коли діє мораторій, боржник разом з арбітражним керуючим розробляє план реструктуризації. Його необхідно узгодити з кредиторами, після чого подати в суд. Даний документ передбачає, які кошти йдуть на погашення боргів, а які залишаються у фізособи.

У разі якщо вищезгаданий план не виконаний, не узгоджений з кредиторами або не надано суду, фізична особа визнається банкрутом. Тоді процес погашення боргів і продаж майна відбувається в судовому порядку.

При цьому не підлягають списання такі кошти:

  • відшкодування шкоди, завданої здоров'ю або пов'язаного зі смертю особи;
  • зобов'язання по аліментах;
  • виконання інших вимог, які безпосередньо стосуються особи боржника.

Підставами для ініціювання процедури банкрутства фізичної особи служать наступні обставини:

  • розмір простроченого зобов'язання перевищує 30 мінімальних заробітних плат;
  • боржник протягом двох місяців не погашає кредити або інші планові платежі в розмірі понад 50 відсотків по кожному з них;
  • в результаті виконавчого провадження прийнято постанову про відсутність у фізичної особи майна, на яке може бути звернено стягнення;
  • у боржника є інші зобов'язання, через що найближчим часом він не в змозі виконувати свої грошові зобов'язання та здійснювати планові платежі.

Які необхідно підготувати документи для банкрутства фізичної особи

Незалежно від того, проводиться банкрутство фізичної особи в Києві, Дніпрі або будь-якому іншому місті, боржнику буде потрібно підготувати цілий пакет паперів. Так, разом із заявою до суду необхідно подати наступні документи для банкрутства фізособи:

  • план реструктуризації;
  • документи, що підтверджують особу боржника;
  • папери, що підтверджують наявність або відсутність у боржника статусу фізособи-підприємця;
  • список кредиторів і боржників, загальної суми боргу, підстав його появи і термінів погашення;
  • опис активів (із зазначенням місця розташування, зберігання майна, а також документи, що підтверджують право власності);
  • список майна, що знаходиться в заставі (із зазначенням даних про кожного кредитора такого майна і його місцезнаходження);
  • копії документації про угоди боржника протягом останнього року щодо майна на суму понад 30 мінімальних зарплат;
  • відомості про значаться на імені боржника банківських рахунках;
  • копію трудової книжки;
  • інформацію про роботодавця фізособи;
  • декларацію про майновий стан;
  • папери, що підтверджують виплату винагороди керуючому реструктуризацією за три місяці виконання ним своїх повноважень;
  • відомості про наявність чи відсутність у боржника непогашеної судимості за економічні злочини.

Вартість банкрутства фізособи в Дніпрі

Вартість оформлення банкрутства залежить від обраного пакета послуг, регіону боржника, виду заборгованості, майна, наявності обтяжень та інших факторів. ЮА Абсолют візьметься за банкрутство фізичних осіб в Дніпро, в Києві і інших горах України.

У нас команда досвідчених професіоналів, індивідуальний підхід до кожного клієнта і завжди прийнятні ціни. Процедура банкрутства для фізичних осіб пройде швидко і менш болісно разом з кваліфікованою юридичною допомогою від справжніх професіоналів своєї справи!

Які плюси та мінуси банкрутства фізичної особи?

Основною перевагою такого заходу як відновлення платоспроможності для ФОПа є можливість списати частину своїх боргів, які він не може повернути кредиторам. Після цього особа може почати свою діяльність з початку без старих зобов’язань, використовуючи досвід минулих помилок, аби більше не допускати їх виникнення.  

Щодо недоліків, то таких виділяють 2 групи: 

  1. Встановлення певних обмежень під час розгляду справи (арешт майна, заборона на укладання нових договорів, заборона виїзду за межі країни). Зазначимо, що такі заходи суд зазвичай назначає тільки в тих випадках, коли існує ризик, що боржник буде ухилятися від сплати боргів або його майно може бути втраченим). 
  2. Існування деяких обмежень вже після закриття справи (заборона повторно провести таку процедуру протягом наступних 5-ти років, обов’язок повідомляти про своє банкрутство перш, ніж укладати договір поруки чи застави). 

Разом з тим, наслідки визнання підприємця банкрутом в нашій країні є одними з найменш жорстоких. У багатьох інших державах збанкрутіла особа більше не має права займатися підприємницькою діяльністю, займати посади на державній службі або в керівних органах, а також отримувати кредити в майбутньому. 

Ціна банкрутства фізособи чи ФОПа

Процес банкрутства для фізичних осіб значно простіший, ніж для юридичних. Те саме стосується й ціни, яку доведеться заплатити за його здійснення. Так, всі витрати можна умовно розділити на 2 великі групи: 

  1. Основні. Сюди входить вартість відкриття справи, тобто по факту це заробітна плата арбітражного керуючого. Вона складає приблизно 30 тис. грн.
  2. Додаткові. Вони залежать від індивідуальних особливостей кожної справи. Так, наприклад, може виникнути необхідність вчинення певних нотаріальних або реєстраційних дій. Їх вартість варіюється від 2-х до 4-х за одну угоду. Крім того, для проведення відповідної процедури зазвичай залучають юристів, тому доведеться заплатити ще й за їхні послуги, а також сплатити податок на доходи фізичних осіб. Останній нараховують на суму боргу, який списують з боржника в процесі реструктуризації. 

При цьому особі не потрібно сплачувати судовий збір за відкриття справи, а це приблизно 21 тис. грн, що також немало. До того ж боржник арбітражному керуючому виплачує тільки його заробітну плату. За всі інші надані послуги платять заінтересовані кредитори за власним бажанням. 

Скільки триває процедура

Процес банкрутства може зайняти різний час: 

  • 8 місяців (при процедурі погашення боргів); 
  • до 5-ти років (у випадку проведення реструктуризації); 
  • до 15-ти років (коли мова йде про іпотечні кредити). 

Умови для оголошення себе банкрутом

Не кожен має можливість ініціювати відповідний захід. Для цього потрібно відповідати встановленим законодавством вимогам. Так, фізособа може особисто звернутися із відповідною заявою до суду з метою визнання її банкрутом у наступних випадках: 

  • наявність заборгованості на загальну суму щонайменше 30 розмірів мінімальних заробітних плат (на 2021-ий рік це 180 тис. грн); 
  • припинення погашення більше, ніж половини боргів останні 2-х місяці; 
  • існує постанова про відсутність майна, яким особа може погасити заборгованість; 
  • наявні обставини, що загрожують платоспроможності особи. 

Важливо подавати до суду виключно правдиву інформацію щодо власного майнового стану. У протилежному випадку при виявленні недостовірностей справу просто закриють. Приховати щось від кредиторів також не вийде, оскільки тоді вони зможуть оскаржити укладені угоди. 

Для того, щоб процедура пройшла якомога вигідніше для заявника, доведеться залучитися підтримкою кваліфікованих юристів. 

Перелік документів для оголошення фізособи банкрутом

З метою ініціювання відповідної процедури потрібно підготувати цілий набір різної документації. Так, до суду необхідно подати: 

  • заяву про відкриття справи (з описом всіх обставин і підтвердженням факту неплатоспроможності); 
  • план реструктуризації (розроблені матеріали, якими визначаються шляхи погашення існуючої заборгованності); 
  • документи, що засвідчують особу заявника; 
  • перелік всіх кредиторів і боржників заявника (вказуючи конкретні суми, підстави виникнення таких боргів та строків їх погашення); 
  • опис активів (всього майна боржника із зазначенням його місця розташування або місця зберігання, а також копії всіх паперів, які засвідчують право власності на нього);
  • список майна, яке перебуває в заставі, його місце знаходження, вартість, а також відомості по кожному кредитору щодо нього); 
  • копії угод заявника протягом останнього року, що передує даті подання заяви, які стосуються нерухомості, цінних паперів, часток у статутному капіталі, транспортних засобів, а також договорів, укладених на суму не менше 30 мінімальних заробітних плат);
  • дані щодо наявності у боржника банківських рахунків, як в Україні, так і за кордоном, із зазначенням їхніх реквізитів та кількості розміщених на них коштів; 
  • копію трудової книжки; 
  • інформацію про роботодавця заявника; 
  • декларацію про майновий стан; 
  • документацію, що підтверджує виплату коштів арбітражному керуючому за 3 місяці здійснення ним своїх функцій; 
  • відомості про наявність або відсутність у заявника непогашеної судимості за злочини економічного характеру (за умови, що особа вже притягалася до адміністративної чи кримінальної відповідальності за діяння, які так чи інакше стосуються неплатоспроможністі, суд відмовить у відкритті справи). 

Подавати зазначені матеріали слід до господарського суду, територіально розташованного за місцем проживання заявника. 

Які борги не списуються

Незважаючи на встановлену законодавством можливість списання частини заборгованості, варто зазначити, що існує певна категорія боргів, які списати не можна. До них належать: 

  • відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю або яка призвела до смерті людини; 
  • виплата аліментів; 
  • виконання інших зобов’язань, які тісно пов’язані безпосередньо з особистістю фізособи. 
Почему сотрудничество с нашей компанией — правильное решение ?
Absolute одна из ведущих компаний Юго-Восточного региона Украины с более чем 10-летним опытом.
В каких сферах наша компания предоставляет юридические услуги ?
Работаем в сфере хозяйственного, корпоративного, инвестиционного, налогового,уголовного, таможенного, антимонопольного, административного и международного права.
Какие компании находятся в списке наших партеров ?
В списке партнеров такие компании: OTP банк; ПУМБ; UESF; ЮЖМАШ; Nemiroff.
Какой залог успешной работы в юридической сфере ?
Залог успешной работы: Высокий профессионализм; Персональный подход; Полная конфиденциальность; Работа на результат.