Арбітражний керуючий

Арбітражний керуючий у справі про банкрутство

арбітражний керуючий арбітражний керуючий вимоги арбітражний керуючий зобов'язаний арбітражний керуючий повноваження арбітражний керуючий це арбітражний керуючий київ арбітражний керуючий київ арбітражний керуючий закон арбітражний керуючий арбітражний керуючий закон арбітражний керуючий у справі про банкрутство

З кризами і банкрутством багато компаній знайомі не з чуток і якщо в минулому столітті криза була лише тимчасовим і суто економічним явищем, то після 2008 року світ просто існує в пост-кризової реальності. Зниженню прибутку підприємства можуть супроводжувати безліч факторів, як зовнішніх так і внутрішніх. Конкурентні війни, глобалізація, загальне падіння економіки завжди були чинником ризику так само як і некомпетентність керівного складу компанії. Однак незалежно від чинників сприяли зниженню платоспроможності щодо підприємства може бути відкрита процедура банкрутства.

Арбітражний керуючий - законодавство України

Чинне законодавство України передбачає можливості звернення до суду з метою визнати підприємство банкрутом як від підприємства-боржника так і від кредитора. У разі, якщо фінансовий стан підприємства стрімко погіршується, зростає кредиторська заборгованість, зменшується платоспроможність перше що варто зробити - звернутися до досвідченого кризового керуючого для проведення аналізу фінансово-господарської діяльності підприємства.

Чинне українське законодавство не передбачає такої спеціальності як кризовий менеджер, в свою чергу аудитор може дати тільки висновок про поточний стан підприємства без подальших рекомендацій по відновленню платоспроможності. У свою чергу арбітражний керуючий - це кваліфікований фахівець, який пройшов спеціалізовану підготовку і отримав ліцензію в установленому законом порядку.

Функції арбітражного керуючого

Арбітражний керуючий - це профільний фахівець, не тільки оцінює фінансові ризики підприємства, але також пропонує ряд правових заходів по відновленню платоспроможності підприємства, захисту активів і виведення підприємства з кризи. Також варто зауважити, що ви можете скористатися послугами арбітражного керуючого не тільки локально в Києві, а й по всій території України.

Як посадова особа підприємства, арбітражний керуючий зобов'язаний взяти на себе функції щодо забезпечення господарської діяльності компанії та документообігу, а також виконувати вимоги, що стосуються виявлення кредиторів, проведення санації, організації процесу продажу майна боржника та процедури ліквідації підприємства, а в разі виявлення порушень закону, повинен повідомити представників правоохоронних органів.

У процедурі банкрутства арбітражний керуючий виступає в ролі розпорядника майна, керуючого санацією та ліквідатора.

Як незацікавлена особа, що діє в рамках Закону, арбітражний керуючий має право направляти запити з метою отримання необхідної інформації з державних реєстрів, отримувати матеріали від інших юросіб, в певних випадках залучати спеціалізовані структури.

Правова підтримка процесу відновлення платоспроможності боржника розглядається, як з боку боржника, так і з боку кредитора.

Кваліфікований арбітражний керуючий:

  • володіє спеціальними знаннями в справах про банкрутство;
  • має багаторічний досвід супроводу ліквідації підприємств;
  • розуміє правову специфіку позиції судів і держорганів;
  • забезпечений належною технічною підтримкою.

Арбітражний керуючий і банкрутство

Перша стадія - розпорядження майном. На цьому етапі судового розгляду справи підприємство-боржник отримує своєрідний імунітет від подальшого зростання кредиторської заборгованості - вводиться мораторій на задоволення вимог кредиторів. Арбітражний керуючий приступає до виконання своїх обов'язків як розпорядника майном. До повноважень арбітражного керуючого на даному етапі відносяться:

  • оцінка та аналіз фінансово-господарської діяльності підприємства,
  • оцінка існуючої дебіторської та кредиторської заборгованостей,
  • складання реєстру кредиторської заборгованості,
  • пошук і збереження активів підприємства,
  • оцінка можливостей для відновлення платоспроможності підприємства.

Також варто відзначити, що арбітражний керуючий наділений такими повноваженнями як аналіз укладених підприємством договорів, виявлення причин банкрутства підприємства серед яких аналіз фінансових показників на предмет доведення до банкрутства і розкрадань - що, безумовно, важливо в разі допущених порушень з боку керуючого менеджменту компанії і є можливістю для власників зберегти свої активи. На цьому етапі підприємство не припиняє свою господарську діяльність і функціонує в звичайному режимі.

Після цієї стадії арбітражного керуючого повідомляє суд про можливість відновлення платоспроможності підприємства і заходів за необхідне для цього. У разі, якщо відновлення платоспроможності підприємства можливо, судовий процес переходить у другу стадію і вводиться процедура санації підприємства.

Арбітражний керуючий у справі про банкрутство

арбітражний керуючий призначається судом керуючим санацією підприємства. Заходи щодо відновлення платоспроможності підприємства викладаються в спеціальному документі, який називається план санації.

Згідно із затвердженим судом планом санації здійснюється розрахунок з кредиторами, продаються неефективні активи, приймаються економічні заходи по виведенню підприємства з кризи. Арбітражний керуючий на даному етапі наділений широким спектром повноважень, які допомагають йому легально застосовувати цілий набір засобів необхідних для відновлення платоспроможності підприємства.

Відповідальність арбітражного керуючого

У разі, якщо в результаті незалежної оцінки діяльності підприємства проведеної арбітражним керуючим відновлення платоспроможності підприємства неможливо, суд переходить до третьої стадії, а саме - процедурі ліквідації підприємства. На даному етапі проводиться оцінка майна боржника і відбувається розрахунок з кредиторами, діяльність підприємства припиняється.

Варто зауважити, що за свої дії арбітражного керуючого несе передбачену законом відповідальність. Однак, варто бути уважним до таких характеристик, як досвід роботи арбітражного керуючого, його спеціалізація і його кваліфікаційний рівень. Довіряйте професіоналам, і тоді вам не страшний будь-яка криза, незалежно від того з яких причин він настав.

Почему сотрудничество с нашей компанией — правильное решение ?
Absolute одна из ведущих компаний Юго-Восточного региона Украины с более чем 10-летним опытом.
В каких сферах наша компания предоставляет юридические услуги ?
Работаем в сфере хозяйственного, корпоративного, инвестиционного, налогового,уголовного, таможенного, антимонопольного, административного и международного права.
Какие компании находятся в списке наших партеров ?
В списке партнеров такие компании: OTP банк; ПУМБ; UESF; ЮЖМАШ; Nemiroff.
Какой залог успешной работы в юридической сфере ?
Залог успешной работы: Высокий профессионализм; Персональный подход; Полная конфиденциальность; Работа на результат.

Послуги арбітражного керуючого

Мало хто в своєму повсякденному житті стикається з професією арбітражного керуючого. В основному про них згадують або юристи, або власники бізнесу, який переживає важкі часи. Так хто ж такі арбітражні керуючі і в чому полягає особливість їх правового статусу?

Якщо охарактеризувати професію арбітражного керуючого простими словами, то це особа, яка має спеціальну ліцензію і може бути призначена господарським судом у справі про банкрутство в якості розпорядника майна (процедура розпорядження майном), в якості керуючого санацією (процедура санації - фінансова "оздоровлення" підприємства) і ліквідатором (ліквідаційною процедурою).

Як і в будь-якій сфері, зараз арбітражні керуючі стикаються з рядом проблем, так в чому ж полягають особливості роботи арбітражних керуючих і з якими проблемами вони стикаються на практиці?

Винагорода арбітражних керуючих

Згідно із законодавством для арбітражних керуючих прямою нормою передбачається обов'язкове винагороду за виконання повноважень.

Зокрема, для розпорядників майна передбачена середньомісячна заробітна плата керівника, але не менше 2 мінімальних заробітних плат; якщо ліквідатор - то це дві середньомісячні заробітні плати керівника, але не більше 10 мінімальних заробітних плат, а також додатково 5% за повернуті боржникові грошові кошти або майно і 3% за погашені вимоги кредиторів.

Однак насправді всі ці цифри тільки на папері. До того ж, що стосується 2 мінімальних заробітних плат, про які йшла мова вище, то судова практика пішла іншим шляхом: згідно листа ВГСУ, застосовуючи аналогію закону, суди при обчисленні сум винагороди виходять не з розміру мінімальної заробітної плати (3200 грн), а з прожиткового мінімуму (1600 грн).

Що стосується ліквідатора, то тут випадки виплати винагороди арбітражному керуючому є великою рідкістю, зокрема з тієї причини, що ці суми відносяться до першої черги виплат, поряд із заробітною платою, а тому виплати проводяться в пропорційному розмірі, що нерідко дорівнює майже нулю.

Однак навіть у разі виплати такої винагороди, здебільшого це здійснюється не законним способом, зокрема через високі ставки оподаткування і, як наслідок, незацікавленості арбітражного керуючого в проведенні оплати офіційно. Зі свого боку, ДФС досить неефективно і досить рідко здійснює перевірки в цьому секторі, на відміну від, наприклад, перевірок нотаріусів.

З іншого боку, перевірки ДФС є також певним негативом, оскільки часто здійснюються нарахування необґрунтованих штрафів, після чого йде довга процедура їх оскарження.

Дисциплінарна відповідальність арбітражних керуючих

Щодо дисциплінарної відповідальності, за 2017 рік Дисциплінарна комісія розглянула близько 185 подань територіальних органів, що стосуються питання залучення арбітражних керуючих до процесуальної відповідальності. З них: 19% подань було відхилено, 45% - попередження, 35% - позбавлення права на заняття цією діяльністю. Однак в разі накладення дисциплінарного стягнення, його можна оскаржити в суді. До того ж, виходячи з практики, близько 74% з оскаржених рішень було скасовано, тобто в основному позови задовольняються на користь арбітражних керуючих.

Однак навіть тут спостерігається негатив, оскільки мотивація судових рішень у таких справах в більшості випадків пов'язана з порушенням формальних ознак залучення арбітражних керуючих до дисциплінарної відповідальності (наприклад, не викладені або неналежним чином викладені порушення, терміну притягнення до відповідальності тощо), а суть порушення майже ніколи не розглядається.

Тому задоволення такого позову залежить, по факту, тільки від обліку всіх формальностей Мін'юстом при підготовці і розгляді дисциплінарної справи.

Оскарження рішень і дій арбітражного керуючого

В даному питанні цікаво те, що насправді оскаржити рішення, дії або бездіяльність арбітражних керуючих може будь-хто, навіть не учасник справи, що і трапляється на практиці.

Варто зауважити, що певний позитивний досвід у вирішенні і мінімізації цих суперечок принесла Дисциплінарна комісія, яка на свої засідання стала викликати і скаржника, і того, щодо кого подана скарга.

Так, протягом останніх півтора років практично припинилися суперечки і обміни скаргами, в тому числі між арбітражними керуючими, яким не вигідні такі публічні обговорення та обігу яких вже не приводять до бажаної мети.

Невизначеність правового статусу арбітражного керуючого

Невизначеність правового статусу обумовлює додаткові проблеми в його діяльності. Так, згідно з профільного закону арбітражний керуючий вважається суб'єктом незалежної професійної діяльності, зате ВГСУ і ВАСУ, станом на жовтень 2017 року, розглядають його як суб'єкта господарювання з усіма наслідками, що випливають звідси випливають (перевірки тощо).

Також ВГСУ в деяких рішеннях навіть ототожнює арбітражного керуючого з боржником (керівником боржника), що є неприпустимим (для прикладу, за аналогією ототожнення адвоката з клієнтом є неправильним).

Як наслідок, в подальшому виникають проблеми зі сплатою судового збору (стягується як з юридичної особи - боржника), у взаєминах з банками, з державними органами тощо.

Характеристика статусу арбітражного керуючого

Що стосується вимог до арбітражного керуючого, то вони занадто завищені, до того ж існують дуже формалізовані вимоги до документування діяльності, організації архіву та роботи з документами (включаючи закріплення розміру полів, форми бланків і т. П).

Також головною рисою арбітражного керуючого, яка робить його схожим з професією судді, є те, що незалежно від того, за клопотанням кого воно було призначене, арбітражний керуючий повинен бути незалежним від особистих інтересів кредиторів і боржника.

А тому значне місце при розгляді справ про банкрутство займають питання про наявність зацікавленості арбітражного керуючого або конфлікту інтересів.

Перелік осіб, які вважаються зацікавленими, визначає Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Однак, на практиці господарські суди відносять до поняття «зацікавленість» не тільки ті критерії, які передбачені законодавством, а будь-які зв'язки арбітражного керуючого з іншими учасниками справи про банкрутство, мають спільні майнові та особисті немайнові права і можуть вплинути на дії і рішення арбітражного керуючого ( наприклад, є односельцем; є керівником юридичної фірми, що представляє боржника по інших справах; є працівником засновника організатора аукціону тощо).

Для мінімізації негативних наслідків, необхідно на законодавчому рівні врегулювати питання надання чіткого визначення поняттю «зацікавленої особи» у справах про банкрутство та встановити вичерпний перелік підстав віднесення того чи іншого учасника справи про банкрутство в категорії «зацікавленого», що матиме своїм наслідком формування єдиної судової практики і дозволить уникнути зловживання з боку арбітражного керуючого, так і кредиторів.

Загалом, варто зауважити, що умови, в яких зараз змушені працювати арбітражні керуючі, не є досконалими і потребують швидких змін. Відсутність винагороди за здійснену роботу, можливість ініціювання безлічі безпідставних скарг і звернень на дії таких осіб, невизначеність правового статусу - все це негативно впливає на ефективну діяльність арбітражних керуючих та якісне здійснення ними своїх повноважень, що в подальшому призводить до ряду незадоволених вимог кредиторів і неефективно ліквідованих підприємств.